KHIDMAT SOKONGAN DALAM PENDIDIKAN KHAS
Berdasarkan dua artikel yang saya telah baca tentang khidmat sokongan,
khidmat sokongan merupakan satu kumpulan orang yang mempunyai kepakaran dan
keperihatan dalam kerja – kerja sosial . Mereka terdiri daripada para professional
yang mahir dalam bidang tertentu dan bekerja secara berpasukan dan tidak
berdasarkan bayaran. Mereka dikenali sebagai Pasukan pelbagai Disiplin.Khidmat
Sokongan biasanya dalam bentuk bantuan atau pertolongan seperti khidmat
kepakaran, penasihat, kemudahan, perundangan, kewangan atau psikologi dalam
menangani murid- murid pendidikan khas bagi mencapai matlamat pendidikan. Perkembangan
khidmat sokongan telah bermula sekitar tahun 1970-an apabila ahli-ahli psikologi percaya bahawa konsultasi
perlu dipermudahkan. Menjelang tahun 1980-an khidmat sokongan mula mendapat
perhatian dalam pendidikan khas (Cook &Friend,1991a) Beliau juga telah
mendefinisikan khidmat sokongan sebagai satu gaya perhubungan secara langsung
sekurang-kurangnya antara dua kumpulan yang bersetuju dalam membuat keputusan
untuk mencapai matlamat yang sama. Menurut Sher dan Baur (1991), khidmat
sokongan sepenuhnya merangkumi interaksi setiap anggota di sekolah yang
melibatkan antara guru dengan ibu bapa murid-murid khas,guru,ibu bapa dan
murid-murid lain dalam kelas biasa. Kefahaman tentang murid-murid khas bukan
hanya dapat membantu pihak sekolah membantu mereka tetapi juga menghargai
kewujudan mereka sebagai sebahagian daripada anggota sekolah.Khidmat sokongan
dalam pendidikan khas telah diperluaskan dalam kalangan guru-guru khas, guru-guru
biasa, ibu bapa, murid dan agensi khidmat masyarakat. Penglibatan keluarga
menjadi agenda yang penting dalam tahun 1990-an. Hal ini telah menyebabkan
terbentuknya kolaborasi kumpulan pelbagai disiplin. Kolaborasi ialah perkembangan
dan pengekalan yang positif, hormat-menghormati, perhubungan egalitarian dan
saling bekerjasama dalam menyelesakan sesuatu masalah dan perkongsian dalam
membuat sesuatu keputusan melalui proses perundingan. Kolaborasi adalah
usahasama di antara beberapa pihak, kumpulan, organisasi atau disiplin untuk
melaksanakan sesuatu projek. Usaha ini diperlukan kerana sumbangan dan peranan
mereka yang berbeza-beza dapat membantu kanak-kanak tersebut. Pihak-pihak yang
terlibat dalam kolaborasi pendidikan khas di sekolah ialah kaki tangan sekolah
seperti guru besar, guru pendidikan khas, pentadbir dan staf sokongan sekolah,
pakar-pakar perubatan, terapi, jurupulih, patologis, jururawat, motivator, ibu
bapa, penjaga dan ahli keluarga. persatuan-persatuan dalam komuniti, jabatan-jabatan
kerajaan seperti Jabatan Pendidikan, Jabatan Kebajikan Masyarakat, Jabatan
Kesihatan dan organisasi bukan kerajaan (NGO).
Antara sebab mengapa perlunya ada kolaborasi dan kerjasama di antara pelbagai
disiplin dalam pendidikan khas di sekolah adalah kerana untuk menjalankan
diagnosis tentang ketidakupayaan dan tahap kanak-kanak pendidikan khas, setiap
jenis ketidakupayaan dan tahapnya memerlukan pengendalian yang berbeza caranya,
membuat keputusan secara berpasukan tentang penempatan jenis persekolahan
kanak-kanak pendidikan khas, setiap kanak-kanak pendidikan khas yang mengalami
masalah yang berlainan memerlukan latihan kemahiran dan kemudahan peralatan
yang berbeza, pendidikan khas memerlukan bantuan tenaga yang ramai untuk
dikendalikan, setiap kanak-kanak khas mempunyai masalah sampingan yang berkait
rapat dengan masalah kefungsian dan kebolehan untuk belajar perlu dirujuk
kepada beberapa pakar, pendidikan khas memerlukan sumber kewangan yang besar
dengan mengabungkan tenaga dan peralatan dari pelbagai pihak dapat mengurangkan
beban ini dan akhir sekali masalah tingkah laku dan pembelajaran dalam kelas
biasanya dapat diselesaikan dengan lebih efektif jika terdapat usahasama antara
pihak-pihak tertentu terutama sekali guru dan ibu bapa.
No comments:
Post a Comment