Apakah erti kesantunan?
Kesantunan,
dalam konteks yang lebih luas, tidak merujuk kepada kesantunan
berbahasa semata-mata tetapi juga merujuk kepada aspek nonverval seperti
tingkah laku, mimik muka,dan nada suara. Dalam hal ini, Lakoff (1975)
mendefinisikan kesantunan sebagai perlakuan yang mengurangkan pergeseran
dalam sesuatu interaksi. Fraser Nolan (1981) pula menyatakan bahawa
kesantunan berlaku apabila kontrak perbualan digunakan oleh penutur dan
pendengar bagi mengekalkan hubungan yang harmoni dalam komunikasi.
Selain itu, kesantunan dianggap sebagai usaha mengurangkan Tindakan
Ancaman Muka (TAM) dalam perbualan terhadap pendengar (Brown dan
Levinson, 1987).
Dalam konteks kesantunan berbahasa pula, Asmah
Hj. Omar (2000) mengaitkannya dengan penggunaan bahasa sehari-hari yang
tidak menimbulkan kegusaran, kemarahan dan rasa tersinggung daripada
pihak pendengar. Keadaan yang demikian akan menimbulkan suasana hubungan
yang harmoni antara penutur dan pendengar.
Dalam masyarakat
Melayu, kesantunan bukan sahaja merujuk kepada latar sosio budaya
msayarakatnya yang berpegang pada adapt resam, malah diperkukuh oleh
pegangan Islam yang dianuti. Hal ini tergambar dalam perbilangan adat
yang berbunyi:
“Adat bersendikan hukum, hukum bersendikan kitab Allah”.
Jadi,
konsep kesantunan tidak lengkap jika perbincangannya terbatas kepada
aspek berbahasa dan perlakuan semata-mata, jika tidak dikaitkan dengan
konsep keihklasan. Seseorang itu boleh menuturkan kata-kata yang indah
atau menunjukkan tingkah laku yang sopan dalam sesuatu situasi, tetapi
perlakuan tersebut belum pasti menggambarkan keihklasannya. Manusia
boleh bertopeng dengan pelbagai wajah untuk mencapai hasratnya,
sedangkan hakikatnya tiada sesiapa yang tahu.
Nilai dan Kesantunan dalam Masyarakat Melayu
Nilai
merujuk kepada sesuatu yang kompleks tetapi berpola dan berprinsip yang
memberikan arahan dan menjadi petunjuk kepada perlakuan dan pemiikiran
manusia dalam mengatasi masalah (Kluckhon dan Strodtbeck (1961). Nilai
menjadi ukuran dan pegangan tentang baik buruk atau cantik hodoh sesuatu
perlakuan berasaskan kelaziman atau kebiasaan dalam sesuatu masyarakat
(Wan Abdul Kadir, 2000). Misalnya, kita berasa janggal apabila mendengar
suami isteri mengungkapkan kata panggilan “aku” dan “kamu” dalam
perbualan mereka. Perlakuan yang demikian dianggap tidak santun.
Jadi,
nilai dan kesantunan mempunyai pertalian yang sangat erat. Seseorang
itu dianggap tidak sopan dan tidak mengamalkan nilai yang baik apabila
bercakap menggunakan bahasa yang kasar atau tidak tahu meletakkan
dirinya dalam sesuatu majlis. Ketidaksopanan dan kerendahan nilai
perlakuan dapat digambarkan dalam ungkapan berikut:
Ketika orang diam
Aku bersorak
Ketika orang duduk aku berdiri
Ketika orang memberi
Aku meminta
Ketika orang bekerja
Aku terlena
Ketika orang dipuncak
Aku masih merangkak.
Selain itu, nilai berbahasa juga dititkberatkan oleh orang
Melayu. Maka wujudlah bentuk bahasa yang dikelaskan sebagai bahasa
halus, bahasa kesat, bahasa kasar, bahasa biadab dan seumpamanya. Oleh
itu, seseorang itu perlu memahami dengan siapa ia berkata, sebab ia
berkata, dan dalam situasi apa dia berkata. Sesunguhnya, orang yang
santun ialah orang yang tahu meletakkan dirinya dalam keadaan tertentu.
No comments:
Post a Comment